Tuesday 8 May 2007

oranžna


Kdo bi si mislil, da bo ena oranžna zajela toliko zanimanja! Uf... No, evo vam oranžne. Mal sem se razgledal in ugotovil, da je oranžna (kot sem že konstatiral) barva točno na sredini med rdečo in rumeno. In je na barvem kolesu ravno diametralno od barve azur. Da je izraz zanjo prišel iz citrusa pomarančna (kar v slovenščini sicer ne deluje tako asociiativno, kot v drugih jezikih) in sicer natančneje iz arabščine: naranj.

V angleščini se je uporabljal izraz geoluhred, kar je pomenilo yellowred. Dokler niso za časa Henrika VIII (ki je storil še kaj bolj pomembnega od tega, da je imel 6 žena) v uporabo spravili besedo orange. Ko je Henrik slišal, da je nekdo to besedo uporabil za barvo, je vkliknil: "A colour orange? Why, 'tis the noblest divine gift I have witnessed. You, fine sir, are to be my successor!" No, kdo ga je nasledil vemo, nisem pa prepičan, da je besedo v angleški slovar vnesla Betka.

A propo, zakaj se reče v slovenščini pomaranča, ne vem, ker nimam tu Etimološkega slovarja, je ostal v Ljubljani, je pa sadež križanec med pomelom in mandarino. Tako da morda beseda izhaja prav od tam.


Odtenkov oranžne je nadesetine. Nekaj jih ima svoja imena. Kot na primer: temnooranžna, mandarinasta, korenčkova, jantar, lososova, gumigut, breskvasta, granatno jabolčna, mahagonijasta, cinober, marelična, rjasta itn itn itn


Oranžna barva deluje na drugo oziroma križnično čakro. Je barva radosti in modrosti. Spodbuja družabnost. Povezana je z zdravimi čustvi in mišičevjem. Preveč oranžne slabo vpliva na živce in jo moramo uravnovesiti z zelenomodrimi odtenki. Oranžna barva pomaga pri zdravljenju vranice, trebušne slinavke, želodca, črevesja in nadledvične žleze. Z njo pomagamo tudi ljudem, ki trpijo zaradi čustvene otopelosti ali depresije. Revitalizira fizično telo in izboljša presnovo, po napadu bolezni pa je sijajen krepčilni tonik, saj okrepi sistem telesnega izločanja. vir

Tule sem zasledil tudi tole: On the psycho-spiritual level, this chakra relates to self respect. That is to say having the ability to give ourselves the freedom to be ourselves and to respect our own boundaries and requirements and, by the same token, having respect for the boundaries of others. Orange is the colour of creativity and we should give ourselves the space to have creative time just for us.

No, evo!


V družbi je oranžna tretirana takole: v heraldiki se jo uporablja precej redko in jo ponavadi zamenja rdeča. O tem, da je to barva Nizozemske, ker se družina imenuje Oranje, mi ni potrebno posebej povdarjati. Da je posledično
vse, kar se NL tiče, potem tudi oranžno, tako na primer fuzbal in sploh vsi ostali športi, tudi ne. Je pa oranžna tudi uradna barva nogometne reprezentance Slonokoščene obale (bohved zakaj). V ZDA je oranžna barva cestnih znakov za opozarjanje, tako poznajo barvo"safety orange".

Oranžna se uporablja tudi v politiki. Vsi poznamo ukrajinsko oranžno revolucijo. Tole so pa stranke, ki uporabljajo oranžno kot svojo strankarsko barvo (vir Wikipedia):
Da o oranžni v naravi sploh niti ne govorim! Opazujte sami... ;)

In slednje, draga Kameleonka, ki si sprovocirala tole moje raziskovanje (mišljeno v najbolj pozitivnem smislu), kar se tiče oranžne barve in Japonske, nisem odkril popolnoma nič. Mogoče priskoči na pomoč naša Ka-Ma?

Ampak men je barva še vedno tečna... še posebej, če je v njej cel post....

17 comments:

Anonymous said...

No, bomo malo pomagali s pretikavanjem. Po Slovenskem etimološkem slovarju je beseda 'oranžen' prevzeta in prilagojena (eventualno prek nem. orange) iz frc. orangé 'oranžen', prvotno 'pomarančne barve', kar je izpeljano iz frc. orange 'pomaranča'. Slednje je (prek špan. naranja in arab. narang) izposojeno iz perz. narang 'pomaranča', kar etimološko ni zadovoljivo pojasnjeno. Začetni n- se je v frc. 'orange' (in it. arancia, arancio) obrusil, ker je bil napačno razumljen kot del nedoločnega člena.

Vse jasno? :)

ambala said...

Joj super, hvala, radodarna anonimna oseba!!
Pa zdaj vemo, da ne vemo nic kaj vec. (stavek "etimolosko ni zadovoljivo pojasnjeno")... hehe

ka-ma said...

Jaz se strinjam z anonimnim da beseda ne prihaja iz arabscine, kot si napisal ampak najbrz iz perzijscine. Res da ne znam prave, knjizne arabscine, ampak egiptovsko varijanto, ampak mislim, da tu ni razlike. Oranzna barva je Bortoani in sadez je Bortoan.

Kar pa se tice Japonske in oranzne barve, pa bi morala jaz tudi malo povprasati...trenutno mi ne pade na pamet nic relevantnega.

ka-ma said...

Ok, pa sem malo raziskala...osnova za besedo "oranzno" naj bi prihajala celo iz sanskrita (Sanskrit "narang" ali Tamil "naraththai")preko portugalscine v Evropo. Na Japonskem pa je tako, da barve karakterizirajo glede na to koliko so "tople/hladne" in "svetle/temne". Po tej karakterizaciji pade oranzna v skupino rdecih kot ena izmed podtonov. Uporabljajo pa dva japonska imena (daidai-iro in mikan-iro) in enega privzetega iz anglescine (orenji). Nikakor pa jo ne "ignorirajo". kot je nekdo zapisal v komentarju k prejsnjem postu, se vec, ker je to barva njihovih priljubljenih sadezev kakijev in mandarin (mikan) jo imajo zelo radi.

Anonymous said...

No, sem vedela, da je oranžna barva pozitivna barva, zato jo je pri nas tudi polno. Ko stopiš v spalnico, te oranžna barva kar zadane. Od sten, do svetilk, pa vse do različnih odtenkov oranžne in rumene barve na postelji v obliki prevlek za povštre in kovtre. Jaz se v tej barvi počutim super. S Petrom v postelji oz. v spalnici uživava in se vedno težko spraviva iz nje. No, posledica tega je tudi v mojem trebuhu - čisto preveč sva rada objeta v oranžni barvi.
Tudi sobica Dite bo v rumeno-oranžnih tonih. Sicer bolj nežnih, da ne bo histerična, a brez te barve ne morem.
Aja bratec, tudi mojo glavo po novem krasi oranžna barva ;o)
Edino oblek ne kupujem toliko v tej barvi, ker se mi zdi, da zgledam ko oranžni nilski konj hehehe

ambala said...

Ka-Ma hvala za tele več kot izčrpne informacije. Se vidi, da ne moreš zaupati vsemu, kar piše na Wikipedii. I stand corrected!

Freycha, zame je to overdoze in moja spalnica bo v bordojski barvi. Oranžna je preveč živa za mirno spanje. A kot sem že napisal; de gustibus non est disputandum! Imam samo eno srajco, ki je oranžna, pa še ta je YSL, tako da ji to odpustimo ;)

Gaby said...

Jaz sem si v novi hisi, v katero se v kratkem selimo, dala prebarvati najvecjo steno hodnika v oranzno. Zelo huda barva. Super je!

Freycha said...

Ambala, ponoči spiš in pač ne gledaš barvo stene (seveda je treba upoštevati še, da je tema). Zato ne razumem, da bi lahko barva slabo vplivala na spanje......

sicer pa vsakomur svoje.

Evo, Gaby tudi ve, kaj je lepa barva ;o)

kasparina said...

O hvala, ker si se tko potrudu:) Jaz imam kuhinjo v oranžni. Malček si je zbral rumeno, ker je to že od nekdaj njegova farba, spalnico pa imam v modri, ker sem prebrala ene par knjižic o barvah in naj bi ta delovala pomirjujoče. Hec je pa ta, da jaz modre sploh ne maram:)
Tudi kopalnica je modra, predsobe so pa svetske zelene.
Imam pa zmeraj več oranžnih cunj, lase večinoma oranžno rdeče (trenutni diskurz na vijolično khm... no ja) tako da mi je superca:)

Nadezhda said...

Oranžna je kul barva. Imam kar nekaj garderobe v tej barvi in mi paše (če mi ne, pa nočem slišat) ;).

Tudi rumena in rdeča sta fini. Nasploh barve - metalka, ki se oblači samo v črno ne bi mogla biti nikoli. :)

Vanja said...

Ambala vidiš, se nisem zmotila, ko sem te "obdolžila" da ti je nemara všeč modra. Sploh nisem imela pred očmi barvnega kroga, pa sem intuitivno pomislila na najbolj komplementarno barvo!
Ka-ma, zgodbo o odnosu Japoncev do oranžne barve sem "navlekla na ušesa" v eni trgovini - pravzaprav je šlo za dialog med prodajlcem in stranko (starejšo gospo), ki je razlagala, da je več let živela na Japonskem in da tam te barve kao ni. Debata se je razvila na osnovi nekega T-shirta, ki je bil potiskan z japonskimi motivi, med barvami pa je bila tudi oranžna.

ambala said...

gaby: verjamem... odvisno tudi kateri odtenek je...

freycha: gre zato, kako se počutiš in kako barva vpliva nate predno zaspiš. Saj se ne plaziš v posteljo v čisti temi.

smotkec: ni blema... sem načeloma obsesivna osebnost. Če me kaj prime bom vse raziskal...

kasparina: kuhinjo? Zanimivo... rumena je tudi meni všeč. No, sončna, ne limonina... Je pa kot praviš, vsak ima svojo barvo.

nadežda: hehe... če nosiš dobro, je lahko tudi godrlajsasta... Imam sicer obdobja črne, a zdaj sem bolj v fazi čokoladne... mljac

kameleonka: volltreffer! Haha... zadela pa si ja!

Unknown said...

Pleg vsega je treba povedati tudi, da ta barva spada med 5 barv, ki se začnejo na A!

yanmaneee said...

nike max
kobe 9
vans outlet
nike epic react
yeezys
goyard handbags
supreme t shirt
vans shoes
supreme clothing
cheap jordans

yanmaneee said...

michael kors outlet
nmd
hermes online
balenciaga
kd 11
coach outlet
supreme clothing
kd 12 shoes
timberlands
kobe 9

tedikne said...

great site best replica bags online navigate to this website replica designer bags wholesale check out here 7a replica bags wholesale

Anonymous said...

bape clothing
retro jordans
golden goose
jordan 11
fear of god
golden goose
bapesta shoes
air jordan
bape
a bathing ape